حذف تست PCR برای ورود به کشور عراق

کرونا و محدودیت‌های سفر

با شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های متعددی برای سفر در سراسر دنیا به اجرا در آمد. چندی پیش کشور عراق، برای ورود به این کشور، علاوه بر ارائه‌ی نتیجه‌ی منفی تست PCR، ارائه‌ی کارت واکسن را نیز الزامی اعلام کرد.

بیش‌تر بخوانید: ارائه کارت واکسن برای سفر به عراق الزامی شد

بیش‌تر بخوانید: راهنمای دریافت کارت واکسن

به‌روزرسانی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۱)

طبق ابلاغیه‌ی جدید به ایرلاین‌ها، پذیرش مسافر فقط با داشتن کارت واکسن دیجیتال انگلیسی زبان امکان‌پذیر است و پذیرش مسافر با تست PCR انجام نخواهد شد. در این ابلاغیه محدودیتی در نوع واکسن تزریق شده ذکر نشده است.

به‌روزرسانی (۱۶ فرودین ۱۴۰۱)

طبق ابلاغیه‌ی جدید به ایرلاین‌ها، محدودیتی در نوع واکسن تزریق‌شده وجود ندارد. در ابلاغیه‌ی قبلی اعلام شده بود که تنها مسافرینی که یکی از واکسن‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی را تزریق کرده باشند، نیازی به ارائه‌ی نتیجه‌ی تست PCR ندارند. اما در ابلاغیه‌ی جدید محدودیتی درباره‌ی نوع واکسن وجود ندارد و مسافرانی که واکسن‌های ایرانی تزریق کرده باشند نیز می‌توانند بدون تست PCR به عراق سفر کنند.

تصمیم جدید دولت عراق: ورود به کشور بدون تست کرونا

طبق تصمیم جدید دولت عراق که از نیمه‌ی فروردین سال ۱۴۰۱ به ایرلاین‌ها ابلاغ شد، در صورتی که مسافران یکی از واکسن‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی را تزریق کرده باشند، نیازی به ارائه‌ی نتیجه‌ی تست PCR ندارند. در حال حاضر، واکسن‌های فایزر، مدرنا، آسترازنکا، جانسون، سینوفارم و سینوواک موفق به کسب تأییدیه از سازمان بهداشت جهانی شده‌اند. بنابراین، زائران محترمی که یکی از واکسن‌های فوق را تزریق کرده باشند، با ارائه‌ی کارت واکسن بین المللی می‌توانند بدون انجام آزمایش کرونا به عراق سفر کنند. هم‌چنین طبق ابلاغیه‌ی جدید، از تزریق دوز دوم واکسن باید حداقل ۱۴ روز سپری شده باشد.

لازم به تذکر است که هیچ یک از واکسن‌های ایرانی تاکنون موفق به کسب تأییدیه‌ی سازمان بهداشت جهانی نشده‌اند. بنابراین زائرانی که واکسن‌های کووبرکت، پاستوکووک، کووپارس، فخراوک، اسپایکوژن، نوراواک یا کوواکسین را تزریق کرده‌اند، باید علاوه بر همراه داشتن کارت واکسن، نتیجه‌ی آزمایش کرونای خود را نیز در فرودگاه ارائه کنند.